(2017) Caligula’s Horse: In Contact (suomeksi)

0
866

Artisti: Caligula’s Horse
Albumi: In Contact
Julkaisupäivä: 15.09.2017
Levy-yhtiö: InsideOut

 

Kenguruiden, koalojen ja AC/DC:n lisäksi Australiasta löytyy kookas progeskene. Karnivool on tuttu minulle, mutta Caligula’s Horse on onnistunut laukkaamaan tähän asti tutkani alla, vaikka In Contact – lehdistötiedotteen mukaan “taidetta ja luovuutta käsittelevä konseptiteos” – on jo neljäs täyspitkä albumi yhtyeeltä. Nämä progressiiviset vaihtoehtorokkarit ovat lämmitelleet Opethin, Anatheman, Pain of Salvationin ja Ne Obliviscarisin kaltaisia nimiä, mikä ei ole lainkaan hassumpi saavutus, ja näin ollen olin kiinnostunut levystä.

 

“Dream the Dead” pistää kaasun pohjaan saman tien, ja ensimmäinen kitarasoolo kuullaan jo 20 sekunnin jälkeen. Biisi on kuitenkin hyvin melodinen ja sisältää mukavan tunnelmallisia osuuksia, upeita kliinejä kitaroita sekä rumpali Adrian Golebyn mielenkiintoisia rytmejä. Jim Greyn laulu on tunteikasta, ja hänen falsettinsa tuo mieleen Agent Fresco -solisti Arnór Dan Arnarsonin. Valitettavasti “Will’s Song (Let the Colours Run)” on pettymys erinomaisen alun jälkeen – Sam Vallenilla ja Dave Couperilla on tarjottavanaan hieman mielenkiintoista kitarointia, mutta myös hyvin geneeristä djent-nykimistä. Mukana on niin ikään korneja mullikuoroja, jotka sopisivat ennemmin pop-punk-ralliin – miksi ihmeessä juuri tämä päätyi ensimmäiseksi näytteeksi albumilta? Hämmästyttävää kyllä, taso nousee yhtä rajusti kuin se laskikin: “The Hands Are the Hardest” on tarttuva kuin rutto, ja stadionkelpoisia melodioita ja hienoja riffejä kuullaan koko rahan edestä. Tässä sitä hittipotentiaalia on! “Love Conquers All” on mukava raita, joka yhdistelee akustisia kitaroita, elektronisia biittejä ja hempeitä laulustemmoja, mutta valitettavasti kyseessä on vain lyhyt välisoitto – täydeksi kappaleeksi laajennettuna se olisi voinut olla fantastinen. “Songs for No One” on melko dynaaminen ja sinänsä kelpo esitys, muttei lukeudu tähtihetkien joukkoon, ja mukana on taas hölmöä huutelua.

“Capulet” on maistuva semiakustinen balladi, ja toisin kuin “Love Conquers Allin” kohdalla, kyseessä on ihan täyspitkä kappale. Greyn pehmeä laulu kuulostaa miellyttävältä, ja kertosäkeen taustalla on mukavaa hienovaraista urkusoittoa. “Fill My Heart” jatkaa hieman samoilla linjoilla, mutta siinä on mukana metalliset hetkensä ja Vallenin tyylikäs soolo. Omituisin raita albumilla on puhemuotoinen “Inertia and the Weapon of the Wall”, joka rikkoo kokonaisuutta ja kuulostaa teennäiseltä ja tahattoman koomiselta sen sijaan, että toisi albumiin mitään erityistä. “The Cannon’s Mouth” johdattelee kuulijan takaisin keskinkertaisen djentin rajamaille, mutta onneksi pirteä päätöseepos “Graves” pelastaa albumin kehnolta lopulta. Se tuo mieleen modernin Fates Warningin ja Dream Theaterin, ja biisissä kuullaan yllättävä saksofonisoolo, vaikka jostain syystä biografiassa ei mainita vierailevia muusikoita.

 

In Contact paranee kuuntelujen myötä, mutta avauduttuaankin se on ärsyttävän epätasainen. Soundit, soitto ja laulu ovat korkeaa tasoa, ja kohokohdat – erityisesti avaus- ja päätösraidat sekä “The Hands Are the Hardest” – lukeutuvat hienoimpaan viime vuosina kuulemaani progemetalliin, mutta rankimmillaan (ja huonoimmillaan) albumi heittäytyy harmillisen tavanomaiseksi. Tästä huolimatta parhaimmat kappaleet tekevät levystä tutustumisen arvoisen, ja vaikka Caligula’s Horse ei ole keksinyt pyörää uudelleen tai onnistunut täysin albumimitassa, huippukohdista paistaa hieno melodiataju ja lauluntekotaito, mikä erottaa bändin tallitovereistaan. Näen yhtyeessä potentiaalia enkä olisi yllättynyt, jos siitä tulisi yksi genren isoista tekijöistä, mikäli vain osumien ja hutien välinen suhdeluku paranee seuraavalla albumilla.

Arvosana: 7/10, 3½ tähteä

Kappalelista:
1. Dream the Dead
2. Will’s Song (Let the Colours Run)
3. The Hands Are the Hardest
4. Love Conquers All
5. Songs for No One
6. Capulet
7. Fill My Heart
8. Inertia and the Weapon of the Wall
9. The Cannon’s Mouth
10. Graves

Comments

comments

NO COMMENTS